Gå till huvudinnehåll

margintop

Clownerna Sören och Loppa blåser såpbubblor

Clownerna

Alla våra clowner har utbildning inom skådespeleri, improvisation och clown samt erfarenhet av att arbeta konstnärligt mot barn och vuxna i andra sammanhang. För oss är det viktigt att de clowner som är en del av Clownkliniken håller en hög artistisk nivå och att det finns en lyhördhet och fingertoppskänsla i allt vi gör.

Det förtroende som clownerna bygger upp med barn, anhöriga och äldre handlar om en tyst överenskommelse. Där kan clownen ta rollen som den som misslyckas, den som snubblar, som inte orkar eller den som med lite hjälp ror iland sin uppgift. Med humor och naivitet för vi in den mänskliga, känslomässiga aspekten i en miljö där det inte alltid finns utrymme att stanna upp.

Tips om blogginlägg

En sjukhusclowns dag på sjukhus

Varför kommer clownerna alltid två

Vad är ”clowntillståndet”?

Clownerna Loppa, Jonas, Sören, Frans och Mattis på rad i solskenet

Loppa, Jonas, Sören, Frans och Mattis

Sagts om clownerna

Clownerna är det bästa som finns med att besöka sjukhuset. De gör så att man glömmer.

Amelia, 3 år

Clownerna gör det roligt att åka till sjukhuset.

Smilla

Clownerna gav ljus och glädje i en annars nattsvart tid i vår familjs liv.

Agnes med familj

Åh vad jag längtar tills vi ska åka till Göteborg nästa gång så jag kan få träffa clownerna.

Lucas 6 år, storebror till hjärtsjuk lillasyster Lova

Det är bland det bästa att se de sjuka barnen le och skratta när livet är jobbigt! Jag blir lycklig inombords, tårarna brukar komma!

Mamma till dotter som drabbats av cancer

Lycka är att ha träffat en clown från Clownkliniken.

Rebecka

Hej sjukhusclownerna! Jag skrev till er för att ni gör dom som ligger på sjukhuset glada. När jag var 7 år tror jag fick min lillebror en hjärntumör. Det var jobbigt både för mig och min lillebror. Men så en en dag kom ni in i vårt rum och gjorde oss glada. Det var det roligaste jag har varit med om på väldigt länge. Det sken alltid i rummet när ni kom in. Ni fanns alltid där när det var som jobbigast.

Utdrag ur ett brev

Wähhhhhhhh tillbaka Clownerna borta. (När Clownerna lämnar patient rummet efter rolig lekstund)

Walter, 4 år

Tack för all glädje som ni sprider och en stund av lättnad i det jobbiga.

Anonym

Fantastiska ni! Era sjukhusbesök förgyller tillvaron för barnen i Halmstad.

Anonym

Rädd och ångestfylld sitter han där. Vi når honom inte. In kommer clowner. De leker och har diskussioner med medhavda nallen. Barnet strålar upp och får en glädje som vi inte sett på ett par dagar. Lycka!!!

Helena